Pagina's

vrijdag 2 januari 2015

MY BEST HORSE FRIEND TAG


Op internet en youtube kom je veel TAGS tegen die gaan over make-up, fashion, best friends, brothers/sisters en meer. Om in het thema te blijven van onze blog, heb ik een eigen TAG gemaakt, namelijk de 'My best horse friend TAG' Zo komen jullie meer te weten over mij en mijn allerliefste, leukste en bijzondere paard: Bo. 

Wat is de naam van je paard?
Bo heet voluit: Foxmoore's Miss Bojangles. Bo is Joyce' eerst eigen gefokte veulen en toen ze geboren werd heeft Joyce een eigen stamboeknaam genomen i.v.m. het Appaloosa stamboek. Foxmoore staat voor 'fox' wat in het Nederlands 'vos' betekend en Joyce haar achternaam is en 'moore' staat voor heide, de achternaam van Joyce haar vriend. En als je dat achter elkaar plakt krijg je dus Foxmoore.

Wat voor ras is het en welke kleur heeft hij?
Bo is een Nederlandse Appaloosa. Few Spot is de kleur die ze heeft. Bij een Appaloosa denk je direct altijd aan veel stippen, maar haar kleur 'Few Spot' staat voor 'weinig stippen'. Het leuke aan haar kleur is dat ze in de loop der jaren steeds weer veranderd van kleur. Op onderstaande foto kan je goed zien dat Bo voor een groot deel bruin is geboren, vooral op haar hoofd en hals, maar nu, 10 jaar later bijna helemaal wit is, op wat stippen na. Ik heb zelfs het gevoel dat ze op haar hals een aantal kleine stipjes erbij krijgt. Dit is nog even afwachten dus!



Hoe oud is je paard?
Bo is geboren op 14 mei 2004, dat maakt haar nu 10 jaar oud.



Hoelang heb je je paard al? Of hoe lang ken je het paard al?
Toen ik zelf 14 jaar oud was is Bo geboren, dus ik ken haar al mijn hele leven. (Voor degene die het nog niet wisten, Bo is een veulen van Rachel, onze oudste merrie die nog steeds bij ons is)
Joyce had haar paarden destijds bij een boer staan en ik mijn pony op de manege bij ons in de buurt. Ik kwam regelmatig op bezoek bij Joyce en haar paarden, maar ik had natuurlijk ook mijn eigen pony die ik iedere dag moest trainen. Pas toen ik 18 jaar was, hebben we mijn pony bij Joyce' haar kudde geplaatst. Sindsdien zag ik Bo ook vaker, maar ik deed eigenlijk weinig tot niks met haar. Een jaar nadat mijn pony was overleden, stelde Joyce voor om Bo te gaan trainen. En dat is inmiddels 4 jaar geleden.

Hoe heb je je paard gekregen/gekocht?  
Joyce is de eigenaresse van Bo, maar ik mag haar beschouwen als mijn eigen. En eigenlijk kwam het vanzelf, dat ik haar mocht gaan trainen, aangezien ze oud genoeg was om te worden beleerd en doorgereden.



Wat maakt dit paard bijzonder?
Wat Bo bijzonder maakt? Bo is een onwijs lief, grappig en ondeugend paardje. Ze wil graag voor je werken, maar kan ook heel ondeugend zijn tijdens de training. Dat we bijvoorbeeld heel serieus bezig zijn met cirkelwerk en ze ineens denkt 'jow, ik peer 'm' en dan maakt ze een vreugde bokje en rent ze keihard werk. Maar daarna komt ze altijd weer netjes terug, gelukkig! Of dat we bezig zijn met vrijheidsdressuur en dat ze -als ik even niet kijk- gaat liggen, doodliggen en zo stilletjes blijft liggen en kijkt met een blik van 'doe ik het zo goed, vrouwtje?' Ja, daar moet ik stiekem toch wel op lachen!
En daarnaast voelt ze altijd precies aan hoe ik me voel. Dit laat ze dan ook goed merken. Ze kan met altijd vrolijk maken. En, kusjes geven kan ze als de beste!

Wat zijn een paar gekke/ grappige eigenschappen van je paard?
Appalooosa's staan wel bekend om soms een moeilijk karakter. Bo kan heel goed uiten, wanneer ze ergens niet mee eens is of boos is. Bijvoorbeeld als ze -een dagje- even niet naar de wei mag, maar ik wel met haar wil trainen in de bak. Dan kan ze heel boos rondjes gaan rennen en helemaal uit haar dak gaan. Heen en weer lopen rennen bij het hek van de wei.
Ik heb zelfs tijdens het rijden wel eens gehad, dat ze er ook geen zin in had en dat ze met één voorbeen (ja, echt waar!) gaat stampen tijdens het draven, haha. En zoals je bij de vorige vraag al kon lezen, maakt ze me vaak genoeg aan het lachen.
Oja, Bo eet haar hooi ook altijd met haar hoeven! Doet jouw paard dat ook?



Wat zijn je favoriete herinneringen aan je paard?
In de vier jaar dat ik haar nu train hebben we al een heleboel herinneringen gemaakt met elkaar!
Een van de hoogtepunten was toch vorig jaar, tijdens onze vakantie op Texel, dat Bo met enkel een neckrope om haar hals wel 10 minuten heeft gelegen op het strand. Ik kon gewoon bij haar gaan liggen en de mensen om haar heen en de vliegers in de lucht, vond ze geen enkel probleem. Ja, toen voelde ik me wel heel erg trots en gelukkig. Dat bewijst toch wel dat ze zich op dat moment vertrouwd bij me voelt. En ook alle shows die we tot nu toe hebben gegeven, vergeet ik niet meer zo snel. Dat ze op commando toch even haar hele trukendoos laat zien met alle gekkigheid daar om heen.



Wat zijn de koosnaampjes die je hebt voor je paard?
Ik heb er volgens mij best wel veel, haha. Maar voornamelijk noem ik haar Bo'tje, Bodieltje of Dieltje.



Wil jij deze TAG overnemen, dan mag dat natuurlijk! Wij lezen graag wie jouw 'best horse friend' is en waarom. Dit hoeft dus niet je eigen paard/pony te zijn, maar kan ook een verzorgpony of manegepaard zijn! Hieronder staan de vragen, dus laat vooral een comment achter met jouw verhaal.

• Wat is de naam van je paard?
• Wat voor ras is het en welke kleur heeft hij?
• Hoe oud is je paard?
• Hoelang heb je je paard al? Of hoe lang ken je het paard al?
• Hoe heb je je paard gekregen/gekocht?  
• Wat maakt dit paard bijzonder?
• Wat zijn een paar gekke/ grappige eigenschappen van je paard?
• Wat zijn je favoriete herinneringen aan je paard?
• Wat zijn de koosnaampjes die je hebt voor je paard?

3 opmerkingen:

  1. • Wat is de naam van je paard?
    Kayleigh, maar ik noem haar meestal Kleine.
    • Wat voor ras is het en welke kleur heeft hij?
    Ze is een tinker en zwart met een heeeel klein beetje wit.
    • Hoe oud is je paard?
    Kayleigh is inmiddels 10 jaar.
    • Hoelang heb je je paard al? Of hoe lang ken je het paard al?
    Ik ken Kayleigh inmiddels bijna 2,5 jaar. Toen ik naar de middelbare ging kreeg ik Kayleigh, omdat we graag een eigen paard wilde en het heen en weer fietsen naar mijn verzorgpony niet meer ging. Het was dus erg dubbel.. stoppen en een nieuw begin met de toen 8 jarige merrie.
    • Hoe heb je je paard gekregen/gekocht?
    eiegnlijk staat dat al een beetje bij de vorige vraag, ik heb haar gekregen, maar inmiddels is het een echt gezins paard geworden :)
    • Wat maakt dit paard bijzonder?
    Wat Kayleigh zo onwijs bijzondr maakt is haar leergierigheid! Toen ze bij ons was moest ze nog alles leren, vroeger was ze namelijk westernbeleerd, ik heb echt respect dat ze alles zo goed heeft opgepakt!
    • Wat zijn een paar gekke/ grappige eigenschappen van je paard?
    Kayleigh kan goed ja-knikken als ik zeg: Ben jij het mooiste paard van stal? ook als ik dr roep gaat als een gek dr hoofd omhoog. Ze heeft altijd verder echt veel humoor. Soms iets te veel :)
    • Wat zijn je favoriete herinneringen aan je paard?
    Eigenlijk zijn alle herinderingen mooi, misschein dat ze de eerste keer echt bij mij aansloot en leit zien dat ze graag met me meedeed of onze eerste keer wint rijden of juist ons eerste parcour, ik weet het niet.
    • Wat zijn de koosnaampjes die je hebt voor je paard?
    Kleine en draak :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. • Wat is de naam van je paard?
    Veron. eigenlijk vind ik het best een vreemde naam, maargoed. Heb ik niet bedacht,
    • Wat voor ras is het en welke kleur heeft hij?
    Veron is een NRPS. Een nederlandse pony met arabisch bloed. Dat staat letterlijk in zijn paspoort.
    Hij heeft een bruine kleur met zwarte manen en staart. Hij heeft een klein wit randje op zijn linkervoorvoetje en een wit voetje linksachter. en een mislukte kol die ik op een hartje vind lijken (met een beetje fantasie dan)
    • Hoe oud is je paard?
    Veron is nu 12.
    • Hoelang heb je je paard al? Of hoe lang ken je het paard al?
    nu ken ik hem 364 dagen, ik hem hem morgen precies een jaartje.
    • Hoe heb je je paard gekregen/gekocht?
    Hij stond op marktplaats, toevallig in de buurt. Mijn moeder had hem gevonden en zei; "zullen we daar eens gaan kijken? dat is in de buurt.". ik keek naar de foto's en dacht echt dat mijn moeder gek was. "ieuw nee alsjeblieft niet! wat een vetzakje, die heeft nauwelijks wat gelopen!". hahaha ik vond mezelf echt als een verwaande troela klinken, maar een pony koop je maar een keer. en de foto's waren echt heel erg lelijk, absoluut geen goede verkoopfoto's. Maar mijn moeder besloot om toch te gaan, en ik was echt op slag verliefd toen ik hem zag.
    Bij de keuring ging het wel even mis. Veron gleed uit en schaafde zijn been. De dierenarts deed er wat spul op dat het een beetje kon genezen, want het was verder toch niet schadelijk, zeiden ze. Nou, dat heb ik geweten. Eerst 14 dagen stalrust, dan 1 dag op de weide, en toen was er weer een ander wondje open, wat nog heftiger was en gehecht moest worden. Joepie, 4 weken op stal en iedere dag gwn stappen in de bak. Gedverdemme, wat ben ik daar boos om geweest zeg....
    • Wat maakt dit paard bijzonder?
    pfff, ik denk toch echt zijn lompheid. Hij is verder gewoon lief enzo maar hij is echt zooo lomp! Ohg, bij ieder afstapje struikelt hij, en hij is echt een kei in zichzelf verwonden. Maarja, dat past dan misschien ook wel bij mij :). hij is heel uniek, want niemand heeft een paard dat zoooo veel likt. echt aan alles.
    • Wat zijn een paar gekke/ grappige eigenschappen van je paard?
    bovenstaande :)
    • Wat zijn je favoriete herinneringen aan je paard?
    we hebben eigenlijk nog niet superveel speciale dingen gedaan, maar het allermooiste was denk ik onze eerst ontspannen bosrit. Met iedereen van stal (4 poowns xD) het bos in geweest, ooh wat was dat gezellig!! Veron was echt heel erg bang in het bos toen we hem kregen, maar nu is het ons favoriete crosbaantje :)
    • Wat zijn de koosnaampjes die je hebt voor je paard?
    Hahah, ronnie, maar meestal maak ik er roenie van. Of knoelie... ik weet het, beetje vreemde namen, maar veronnetje klinkt ook zo raar xD

    BeantwoordenVerwijderen
  3. • Wat is de naam van je paard? chris van de hucht
    • Wat voor ras is het en welke kleur heeft hij? appaloosa is het wit met zwarte stippen en bij zijn nek meest zwart en in de zomer wit met stippjes
    • Hoe oud is je paard? chris is nu 5 jaar oud
    • Hoelang heb je je paard al? Of hoe lang ken je het paard al? iets in de 600 dagen ik verzorg hem nu al meer dan anderhalf jaar en sinds 12 augustus is die van mij en linsey
    • Hoe heb je je paard gekregen/gekocht? de boederij stond te koop en we wouden graag al een tijdje een nieuwe pony maar toen stond de boedrij te koop en we kregen chris van onze ouders we wouden altijd al heel graag chris hebben.
    • Wat maakt dit paard bijzonder? chris kon toen wij begonnen met verzorgen kon die niet veel kon niet stil staan met alles poetsen was geen doen echt steigerde en met longeren was die ook niet zo braaf. maar hij wred vroeger ook niet vaak gedaan en toen wij hem elke dag gingen doen werd hij steeds liever en rustiger en toen wij hem verozrgde was hij ok hengst na 1 week dat we hem verzorgde werd ie een ruin. maar we konden later veel meer met hem je kon niet echt veel. met liefde en aandacht en geduld kom je verder we kregen steeds een betere band en nu gaat het super goed met longeren en stil staan en poetsen en buiten wandelen
    • Wat zijn een paar gekke/ grappige eigenschappen van je paard? als chris soms iets niet leuk vind om te doen dan gaat hij een ander kunstje door heen doen en als die blij is momt die hele tijd naar je toe en komt die kusjes aan je geven en als het winter is en je zet hem in de bak dan gaat hij hellemaal bokken en steigeren dan heeft hij veel energie
    • Wat zijn je favoriete herinneringen aan je paard? dat we zo'n goede band hebben en dat hij al veel kunstjes kan zoals de jambett en kusje en rondje en voetje, schudden en nog een paar
    • Wat zijn de koosnaampjes die je hebt voor je paard? chrisje, chrissie, kleine, dondersteen, deugniet,chris

    BeantwoordenVerwijderen